Evas farmor,  Göteborg,  Historia,  Intressant,  Västra Götaland

Svenska Amerikalinjen

1915 etablerades Rederiaktiebolaget Sverige-Nordamerika av redarna Wilhelm Lundgren och Dan Broström, rederiet kallades Svenska Amerikalinjen (SAL) och namnet ändrades till det efter en tid. Första resan gjordes 1 oktober 1915 (mitt under första världskriget) mellan Göteborg och New York med ångaren S/S Stockholm. De första åren köptes skeppen in från andra rederier men 1925 köptes deras första nya skepp in, M/S Gripsholm, sista skeppet som byggdes åt Svenska Amerikalinjen var M/S Kungsholm som sto klart 1966.

Innan rederiet började sin verksamhet gick rutten från Sverige till Amerika via England där de Svenska resenärerna fick ansluta till Engelska linjer över atlanten. I flera länder däribland Sverige, Danmark och Norge startades rederier som körde direkttrafik till Amerika för att slippa omvägen via England.

Flygets popularitet hade stor påverkan på rederiernas linjer mellan Europa och Amerika och många rederier anpassade sin verksamhet till kryssningar istället. Svenska Amerikalinjen hade flera olika kryssningar både till Västindien men även runt medelhavet och andra orter i Europa. 1975 avvecklade Svenska Amerikalinjen sina kryssningslinjer och 60 år av rederiverksamhet upphörde.

Det finns många som samlar på allt som har med Svenska Amerikalinjen att göra, en av dessa är min morbror som driver Marinmuseet i Varberg.

Jag har ytterligare en koppling till Svenska Amerikalinjen och då specifikt M/S Kungsholm IV, min frus farmor jobbade som sömmerska på M/S Kungsholm under många år. När barnen var utflyttade och hon hade skilt sig från sin man tog hon anställning på M/S Kungsholm En lyxkryssare måste ju ha en egen sömmerska som kan bistå de rika damerna som åkte på kryssningen med allehanda små uppdrag. Vi har en del saker hon har köpt i de olika hamnar hon har varit i under tiden hon jobbade på M/S Kungsholm.

sv_SESvenska